KODEKS ETYCZNY

Firma Plasmet dokłada wszelkich starań, aby dochować najwyższych standardów etycznych we wszystkich obszarach swojej działalności, w relacjach z partnerami biznesowymi i konkurencją oraz w relacjach z pracownikami.
Etyczne postępowanie stanowi podstawę kultury firmy Plasmet i oczekuje się go od każdego pracownika firmy, bez względu na zajmowane stanowisko.
Kodeks Etyczny został stworzony po to, aby umocnić i promować normy postępowania, które budują naszą wiarygodność. Zasady zawarte w Kodeksie Etycznym wspierają naszych pracowników w odejmowaniu odpowiedzialnych decyzji w relacjach z klientami, współpracownikami, partnerami firmy, instytucjami i opinią publiczną.
Celem kodeksu etycznego firmy Plasmet jest kształtowanie i wprowadzanie w życie organizacji wartości, które firma uważa za szczególnie cenne oraz podstawowych zasad, które powinny kierować jej funkcjonowaniem. Kodeks powinien przyczyniać się do kształtowania świadomości i wrażliwości etycznej wszystkich pracowników firmy Plasmet i pomagać w codziennym działaniu na rzecz dalszego rozwoju firmy.

1. Zasady ogólne kodeksu etycznego
1) Firma Plasmet zobowiązuje się do przestrzegania prawa oraz zasad współżycia społecznego i dobrych obyczajów;
2) Plasmet w sposób dokładny i rzetelny prowadzi oraz rejestruje działalność finansową, a jako spółka jawna sporządza sprawozdania finansowe zgodnie z obowiązującymi przepisami;
3) Firma Plasmet zobowiązuje się do zapewnienia zgodności swoich działań z aktualnymi regulacjami dotyczącymi kontroli eksportu i sankcji ekonomicznych;
4) Firma Plasmet zobowiązuje się do wypełniania swojej misji w drodze wolnej i uczciwej konkurencji;
5) Firma Plasmet zobowiązuje się do przestrzegania zakazu dyskryminacji ze względu na: rasę, status społeczny, pochodzenie etniczne, religię, upośledzenie, inwalidztwo, płeć, orientację seksualną, związek lub przynależność polityczną, wiek czy stan cywilny.
6) Firma Plasmet stara się wypełniać swoje zobowiązania wobec wszystkich grup osób przyczyniających się do funkcjonowania firmy: pracowników, współpracowników, klientów, dostawców oraz środowisk opiniotwórczych. Współpraca obywa się w przyjaznej atmosferze, z zachowaniem praworządności opartej na konwencjach Organizacji Narodów Zjednoczonych, dyrektywach Unii Europejskiej, a w szczególności na Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

2. Zasady postępowania kadry kierowniczej i pracowników

2.1. Podstawowe obowiązki pracowników
Każdy pracownik przyjmuje do wiadomości, że jego postawa etyczna jest integralną częścią postawy życiowej i ma decydujący wpływ na jego osiągnięcia zawodowe i osobiste, zarówno w czasie zatrudnienia w firmie Plasmet, jak i po zaprzestaniu współpracy.
Każdy pracownik firmy Plasmet powinien:
1) przyczyniać się do realizacji misji firmy, sumiennie wykonując swoje obowiązki zawodowe;
2) dbać o dobre imię firmy i godnie reprezentować je na zewnątrz;
3) przestrzegać terminowości i punktualności oraz ogólnie przyjętych form grzecznościowych w bezpośrednich kontaktach i korespondencji;
4) dążyć do podnoszenia swoich kwalifikacji profesjonalnych i poziomu wiedzy;
5) brać odpowiedzialność za własne słowa, pamiętając o tym, że zobowiązują one tak samo, jak formalnie sporządzony dokument;
6) zachowywać neutralność światopoglądową i polityczną w czasie pełnienia obowiązków służbowych;
7) dbać o własność intelektualną i materialną firmy w każdej postaci: elektronicznej, papierowej itp.;
8) dbać o swój wygląd i zachowanie w stosunku do klienta wewnętrznego, zewnętrznego, dostawców i innych osób;
9) na co dzień stosować się do zasady fair play oraz tworzyć dobry klimat w miejscu pracy;
10) tworzyć jak najlepsze warunki pracy: dbać o estetykę i czystość swoich miejsc pracy niezależnie od ogólnych prac porządkowych;
11) kadra kierownicza winna tworzyć środowisko pracy, w którym każdy czuje się doceniony, a tym samym, może rozwijać się osobiście i zawodowo dla dobra firmy;
12) zarząd/dyrektorzy/kierownicy działów/mistrzowie i brygadziści są odpowiedzialni za prawidłowy podział zadań w zespole oraz wspierają swoich pracowników w ich działaniach.

2.2. Informacje będące własnością firmy
Kierownictwu i pracownikom nie wolno ujawniać, bez pozwolenia, żadnych informacji będących własnością firmy Plasmet.
Pracownicy w czasie trwania stosunku pracy, jak również po jego ustaniu, zobowiązani są do zachowania poufności w odniesieniu do wszelkich informacji uzyskanych w jakikolwiek sposób podczas wykonywania czynności zawodowych na rzecz firmy Plasmet.
Każdy kierownik lub pracownik mający dostęp do informacji jest zobowiązany do zabezpieczenia jej przed nadużyciem, które może polegać na wykorzystaniu informacji do celów prywatnych lub ujawnieniu, w zamian za materialną korzyść bądź w celu sabotowania interesu firmy. Pracownik ma obowiązek zachowania, jako poufnych informacji strategicznych firmy, przez co najmniej 5 lat po ustaniu stosunku pracy.

2.3. Dokumentacja
Wszelkie materiały, bez względu na ich formę, w tym dokumenty finansowe i prawne, udostępnione w związku z wykonywaniem czynności zawodowych pracownikom, objęte są poufnością.
Pracownicy zobowiązani są do utrzymania porządku we wszelkiej dokumentacji, związanej z wykonywaniem czynności zawodowych i zwrotu wszystkich dokumentów w momencie zaprzestania współpracy z firmą Plasmet.

2.4. Konflikty interesów
Każdy członek kierownictwa lub pracownik ponosi osobistą odpowiedzialność za unikanie sytuacji mogących prowadzić do konfliktu interesów, czyli takich, w których jego osobisty interes stoi w sprzeczności z interesem firmy. Najbardziej typowe sytuacje, w których pojawiają się konflikty interesów, to:
1) posiadanie niezadeklarowanych powiązań, np. finansowych, z klientami, dostawcami i innymi podmiotami współpracującymi z firmą;
2) powiązania z konkurentami, np. przez częściowe zatrudnienie albo konsultacje;
3) niejawne zaangażowanie się w produkcję dóbr lub usług konkurencyjnych wobec firmy;
4) wykonanie pracy dla osób trzecich z wykorzystaniem urządzeń firmy, oprogramowania i czasu pracy.
W przypadku gdy pracownik zaangażuje się w biznes, inwestycję lub działalność, która może być w faktycznym lub potencjalnym konflikcie z interesem firmy, ma on obowiązek natychmiastowego złożenia pisemnego oświadczenia o tym fakcie i uzyskania zgody zarządu.
2.5. Nadużywanie urządzeń, majątku i czasu firmy
Przywłaszczenie sobie własności firmy w jakiejkolwiek postaci do osobistego użytku lub odsprzedaży, jest niedopuszczalne.
Pracownicy w celach pozasłużbowych mogą korzystać w czasie pracy z maszyn i urządzeń będących własnością firmy, jedynie za zgodą zarządu.

2.6. Aprobowanie i ubieganie się o korzyści
Zarząd, działający w imieniu firmy Plasmet, zabrania wszystkim członkom kierownictwa i pracownikom aprobowania oraz ubiegania się o korzyści związane z pełnionymi przez nich obowiązkami. Termin „korzyść” jest rozumiany jako prezent, pieniądze, kredyt, honorarium, nagroda, stanowisko, zatrudnienie, kontrakt, przychylność lub usługa świadczona przez klientów, współpracowników, kontrahentów, instytucje finansowe itp. Korzyść dobrowolnie zaoferowana pracownikowi przez podmiot współpracujący z firmą Plasmet, może zostać zaaprobowana tylko wtedy gdy:
1) aprobata nie będzie miała wpływu na rozpatrzenie sprawy;
2) aprobata nie obliguje do wzajemności;
3) aprobujący korzyści pracownik nie musi tego ukrywać;
4) reklamowy, promocyjny lub zwyczajowy upominek wręczony w czasie uroczystej okazji o wartości do 50 EUR może spowodować, że nieprzyjęcie ich zostanie uznane za nieuprzejme lub niespołeczne;
5) dotyczy jednorazowego kosztu posiłku (w tym napojów) w trakcie spotkania biznesowego w wysokości do 50 EUR na osobę.
W przypadku wątpliwości lub przekroczenia powyżej wskazanych limitów kwotowych, pracownik powinien niezwłocznie powiadomić zarząd.

3. Relacje z klientami

3.1. Wysoka jakość produkowanych wyrobów
Firma Plasmet produkuje dla swoich klientów najwyższej jakości wyroby w odpowiedniej do jakości cenie, tak by byli oni zadowoleni i chcieli w dalszym ciągu współpracować i rozwijać współpracę. Plasmet zobowiązuje się nie stosować do produkcji podrabianych części. W przypadku konfliktu między interesem firmy, pracownika i klienta, priorytet powinno mieć zawsze dobro klienta, bez uszczerbku dla Plasmetu.

3.2. Rzetelna informacja
Firma Plasmet troszczy się o takie informowanie klientów o swoich możliwościach i rozwoju, które nie nadużywa ich zaufania ani nie wykorzystuje braku doświadczenia lub wiedzy.

3.3. Neutralność światopoglądowa
Zarząd i kierownictwo firmy Plasmet, jest neutralne pod względem światopoglądowym i nie dyskryminuje żadnej narodowości, religii czy orientacji politycznej.

3.4. Uwzględnianie reklamacji
Firma Plasmet ponosi pełną odpowiedzialność za produkowane wyroby, które nie spełniają standardów bezpieczeństwa, wysokiej jakości i niezawodności. Uzasadnione reklamacje będą załatwiane szybko i fachowo.

3.5. Doskonalenie
Firma Plasmet zobowiązuje się do stałego doskonalenia swoich procesów i wyrobów poprzez wprowadzanie nowych technologii celem obniżenia kosztów produkcji. Służy temu również ocena dokonywana przez klientów, audity jednostki certyfikującej oraz audity wewnętrzne.
Ważnym elementem doskonalenia jest stałe podnoszenie kwalifikacji pracowników, nie tylko poprzez organizację różnego typu szkoleń, ale także poprzez mentoring, w ramach którego doświadczeni pracownicy przekazują swoją wiedzę i wspierają nowych pracowników. Firma stawia również na pracę w zespołach multidyscyplinarnych.

4. Relacje z konkurencją

4.1. Uczciwa i jawna konkurencja
Firma Plasmet popiera uczciwą i jawną konkurencję. Jako niedopuszczalne, traktuje czyny, takie jak:
1) naruszanie tajemnicy służbowej firmy i innych firm;
2) nakłanianie do rozwiązania umów lub niewykonywania pracy;
3) naruszanie praw autorskich;
4) utrudnianie dostępu do rynku innym podmiotom gospodarczym;
5) stosowanie nieuczciwej lub zakazanej reklamy;
6) udostępnianie osobom trzecim dokumentacji i materiałów firmy bez zgody zarządu.

5. Odpowiedzialne pozyskiwanie dostaw

Plasmet w swoim łańcuchu dostaw nieustannie dąży do odpowiedzialnego pozyskiwania materiałów, wyrobów oraz usług. Firma stosuje rzetelne i etyczne praktyki gospodarcze, korzysta jedynie z legalnych źródeł zaopatrzenia i nie pozyskuje minerałów z regionów objętych konfliktem zbrojnym, aby nie udzielać wsparcia tym konfliktom oraz towarzyszącemu im łamaniu praw człowieka.
Firma Plasmet ma świadomość, że wybór odpowiedzialnych dostawców jest kluczowy dla prowadzenia działalności zorientowanej na zrównoważony rozwój. Od swoich dostawców Plasmet oczekuje w szczególności:
1) przestrzegania obowiązujących przepisów prawa;
2) stosowania się do zakazu korupcji;
3) respektowania zasad uczciwej konkurencji;
4) unikania konfliktu interesów;
5) stosowania się do przepisów dotyczących handlu międzynarodowego i kontroli eksportu;
6) zagwarantowania przestrzegania praw człowieka (m.in. zakaz zatrudniania dzieci i ochrona młodocianych, praca wykonywana dobrowolnie – nie pod przymusem, zakaz dyskryminacji, respektowanie prawa lokalnego w zakresie godzin pracy i wynagrodzenia za nadgodziny, poszanowanie przewidzianej prawem wolności pracowników do zrzeszania się);
7) wdrożenia procedury whistleblowingu, w tym umożliwienie pracownikom oraz osobom z zewnątrz anonimowego zgłaszania nielegalnych lub niemoralnych praktyk z zachowaniem poufności danych oraz zapewnienie tym osobom ochrony przed odwetem;
8) ochrony poufnych lub zastrzeżonych informacji firmy Plasmet, a także ochrony wszelkich danych osobowych przekazywanych w związku z relacją biznesową z Plasmet;
9) zapewnienia bezpiecznych warunków pracy wszystkim osobom pracującym w obiektach dostawców;
10) przestrzegania standardów BHP obowiązujących w firmie Plasmet przez wykonawców pracujących na jej terenie;
11) dbałości o środowisko naturalne m.in. poprzez ograniczanie zużycia zasobów naturalnych, redukcję odpadów, dbanie o jakość wody i powietrza, ograniczanie emisji gazów cieplarnianych, odpowiedzialne zarządzanie substancjami niebezpiecznymi, inwestowanie w źródła energii odnawialnej;
12) zaangażowania na rzecz społeczności lokalnej;
13) zapewnienia, że dostarczane przez nich materiały / wyroby nie zawierają tzw. „minerałów konfliktu”;
14) przekazywania powyższych wytycznych swoim dostawcom,
15) wypełniania na wniosek firmy Plasmet kwestionariusza samooceny opartego na zapisach niniejszego Kodeksu.

6. Polityka wobec pracowników

6.1. Zdrowie i bezpieczeństwo pracowników
Firma Plasmet troszczy się o zdrowie i bezpieczeństwo pracowników. Przestrzega też zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnia wszystkim pracownikom godne warunki pracy.

6.2. Równość szans wszystkich pracowników
Firma Plasmet zakłada, że jego sukces zależy od pełnego zaangażowania wszystkich pracowników. Firma stwarza równe szanse wszystkim pracownikom w zakresie rekrutacji, szkolenia, promocji, awansu, korzyści, itd. Są oni traktowani indywidualnie, zgodnie z ich możliwościami spełnienia oczekiwań profesjonalnych.

6.3. Prywatność
Godność i prywatność każdego pracownika podlega ochronie i poszanowaniu. Dopuszczalne jest zbieranie jedynie takich informacji personalnych, które są konieczne dla funkcjonowania firmy. Pracownicy muszą zostać poinformowani, jakiego rodzaju informacje o nich są gromadzone i powinni wyrazić na to zgodę; muszą też mieć możliwość wglądu do swojej indywidualnej kartoteki personalnej. Informacje personalne mają charakter poufny, nie mogą być ujawniane bez zgody zainteresowanych osób, z wyjątkiem przypadków określonych przez prawo.

6.4. Komunikacja
Pracownicy powinni zostać poinformowani o wszystkich aspektach działania firmy, które ich dotyczą, a także o strategii firmy, jej celach i osiągnięciach. Stale powinny funkcjonować otwarte kanały komunikacyjne, które stymulują atmosferę wzajemnego zaufania i szacunku między firmą i pracownikami. Każdy pracownik, powinien też, mieć możliwość porozmawiania o problemach w firmie ze swoim przełożonym lub członkiem zarządu.

6.5. Rozwój i wynagrodzenie pracowników
Firma Plasmet stwarza wszystkim pracownikom warunki stymulujące rozwój. Każdy pracownik powinien mieć takie same szanse doskonalenia swoich umiejętności profesjonalnych, w ramach możliwości firmy. Płace powinny odzwierciedlać ocenę efektów pracy, indywidualne możliwości i osobisty wkład pracy, pracy w zespole, a także uwzględniać stawki rynkowe.

7. Biznes społecznie odpowiedzialny

Bardzo dużą wagę przywiązujemy do społecznej odpowiedzialności biznesu. Firma Plasmet, od początku swojej działalności, szeroko angażuje się w działalność społeczną i charytatywną. Szczególnym zainteresowaniem otacza inicjatywy lokalne:
– sponsorując wydarzenia sportowe i artystyczne,
– wspierając materialnie, finansowo i organizacyjnie działalność m.in. szkół oraz organizacji środowiskowych,
– zwracając szczególną uwagę na organizacje zajmujące się opieką osób niepełnosprawnych, upośledzonych i chorych,
– udzielając wsparcia szczególnie pracownikom, byłym pracownikom, jak również ich rodzinom,
– współpracując ze szkołami i uczelniami technicznymi, umożliwiając odbywanie praktyk oraz realizację prac dyplomowych w firmie,
– zrzeszając w ramach własnego koła wędkarskiego PZW „Plasmet” Widzino zarówno pracowników, jak i członków lokalnej społeczności oraz organizując, na własnym łowisku nieopodal siedziby firmy, liczne zawody wędkarskie, a także coroczny Wędkarski Dzień Dziecka,
– organizując cykliczne imprezy integracyjne dla pracowników i ich rodzin, w tym wspólne świętowanie firmowych jubileuszy,
– dbając o stałe podnoszenie kwalifikacji pracowników, poprzez organizowanie szkoleń, kursów i wyjazdów na konferencje, a także refundując koszty dokształcania pracowników na wyższych uczelniach.

8. Stosowanie kodeksu w praktyce

8.1. Przestrzeganie kodeksu
Każdy członek kierownictwa, pracownik i współpracownik ma obowiązek znać i przestrzegać kodeks etyczny firmy Plasmet. Problemy, które pojawiają się w związku z wdrażaniem kodeksu oraz wszelkie komentarze i sugestie dotyczące usprawnień, powinny być zgłaszane zarządowi firmy, którego zadaniem jest czuwanie nad funkcjonowaniem kodeksu w praktyce. Każdy pracownik powinien reagować na wszelkie przejawy naruszenia kodeksu, zgłaszając to swojemu bezpośredniemu przełożonemu lub bezpośrednio zarządowi firmy. Osoby z zewnątrz mogą zgłaszać zauważone nadużycia anonimowo na podane w dalszej części Kodeksu numery kontaktowe do zarządu firmy. Zarówno wewnętrzni jak i zewnętrzni sygnaliści mają zapewnioną ochronę przed działaniami odwetowymi.
Zarząd firmy Plasmet nie będzie tolerować żadnych nielegalnych lub nieetycznych działań. Każde naruszenie zasad kodeksu będzie karane upomnieniem. W stosunku do pracowników naruszających zasady regulaminu pracy zostaną wyciągnięte konsekwencje określone w regulaminie pracy.

8.2. Treść niniejszego Kodeksu jest udostępniana dostawcom firmy Plasmet.

8.3. Niniejszy kodeks wchodzi w życie z dniem 16-04-2018 r.

8.4. W sytuacji jakichkolwiek wątpliwości co do zasad postępowania, należy konsultować je z przełożonymi lub z zarządem firmy:
Prezes Zarządu: Jan Czechowicz
Wiceprezes: Tomasz Czechowicz
Wiceprezes: Marek Czechowicz
E-mail: plasmet@plasmet.com.pl tel. +48 59 842 97 93

8.5. Uaktualniona treść Kodeksu Etycznego poszerza kwestie społecznej odpowiedzialności biznesu, wprowadza odpowiedzialne pozyskiwanie dostaw, a także kwestie dotyczące kontroli eksportu, działalności finansowej, stosowania podrobionych części oraz zgłaszania nadużyć i wchodzi w życie z dniem 03-02-2022 r., z zachowaniem 2 tygodni od podania go do wiadomości pracowników, poprzez wywieszenie go na tablicy ogłoszeń.